"Heb jij dat ook wel eens dat je gaat winkelen en met meer spullen terugkomt dan je van plan was? Het is de kunst van verleiding. En juist daarin kan de fysieke winkel zich onderscheiden van online, waar het vaak bij één product blijft. Er wordt dan gesproken van een korte kassabon.
Toch heeft de winkelmarkt het moeilijk. De huurprijzen staan onder druk en ook dit jaar gingen alweer meerdere winkelketens failliet, zoals Coolcat, Op=Op Voordeelshop, Sissy-Boy en Intertoys (wel doorstart). Ook Hudson’s Bay dreigt met sluiting. Dat slaat flinke gaten in het winkelbestand.
Deskundigen verwachten dat het daar niet blijft. Door demografische en technologische ontwikkelingen, de verdere groei van online winkelen en veranderde wensen van consumenten gaat de winkelmarkt ingrijpend op de schop. Naar verwachting zal de komende jaren een kwart van de winkelmeters overbodig worden en getransformeerd moeten worden naar een andere functie, zoals wonen of horeca.
Dat laatste is overigens al een tijdje aan de gang en heeft zeker ook positieve kanten. Door de toevoeging van horeca en voorzieningen worden winkelgebieden aantrekkelijker om te bezoeken en langer te verblijven. De belevingswaarde, waarnaar de consument steeds meer op zoek is, wordt daarmee versterkt. Maar dit is niet overal mogelijk. De verwachting in de markt is dat er in Nederland uiteindelijk zo’n 15-20 winkelsteden met een ruim aanbod overblijven. In de andere gemeenten krimpt het aanbod de komende jaren en worden de winkels op een kleinere oppervlakte vlakbij elkaar geconcentreerd.
Op winkelgebied beschikt Almere over goede papieren. Het stadscentrum heeft een regionale koopfunctie met een aantrekkelijk aanbod van winkels en horeca. Bovendien blijft het aantal inwoners van de stad groeien. De cijfers van de winkelmarkt geven dan ook een positief beeld. Zo is het aanbod van winkelmeters in het centrum dit jaar opnieuw gedaald. Alleen op de wat minder gunstig gelegen plekken is wat leegstand. Het zijn vooral de stadsdeelcentra in Almere die het moeilijk hebben.
Het verdwijnen van fysieke winkels is vooral het gevolg van aanbod dat niet aansluit op de wensen van de klant. Een pakhuis met een kassa werkt in de meeste gevallen niet meer. De klant is immers kritischer geworden en wil meer verleid worden. Gerichte aankopen doet hij online wel. Wie er niet in slaagt een afwisselend aanbod en optimale service te bieden heeft een korte levensduur. De kunst van de winkelier of winkelformule is om de klant van het web naar de winkel te krijgen. Met als gevolg een kassabon die langer is dan oorspronkelijk gepland".
Roger Bakker RM/RT
Van Westrhenen Voerman Bedrijfshuisvesting
Randstad 20-25, 1314 BB Almere
bakker@vanwestrhenen-bog.nl
www.vanwestrhenen-bog.nl